Programm 2025

Impulscamp „Blickkontakt“

im Musikinstrumentenmuseum

der Universität Leipzig

Am 28. Februar und 1. März 2025 findet im Musikinstrumentenmuseum der Universität Leipzig im Grassi das zweitägige Impulscamp „Blickkontakt“ zum Thema „Fake News in Kriegszeiten – wie man sie erkennt und wie man mit ihnen umgeht“ statt.

Das vielseitige Programm umfasst die Filmvorführung „Brides of Allah“ von Natalie Assouline an beiden Tagen, ein Mitmachmusiktheater, bei dem die Teilnehmer in verschiedene Rollen schlüpfen können, sowie eine Panel-Diskussion am zweiten Tag. Die Einführung vor der Filmvorführung wird von musikalischen Beiträgen der Komponistin Beste Özçelebi begleitet.

In einer Zeit, in der Fake News zunehmend unsere Wahrnehmung und Meinungsbildung beeinflussen, ist es wichtiger denn je, sich mit deren Erkennung und Umgang auseinanderzusetzen. Besonders in Kriegszeiten können Fake News verheerende Auswirkungen haben und die öffentliche Meinung manipulieren. Deutschland hat in den letzten Jahren verstärkt Maßnahmen ergriffen, um der Verbreitung von Fake News entgegenzuwirken und die Medienkompetenz der Bevölkerung zu stärken.

Das Impulscamp bietet eine wertvolle Gelegenheit, sich über die politischen Rahmenbedingungen und die Bedeutung eines kritischen Umgangs mit Informationen zu informieren.

Alle Programmpunkte sind kostenlos. Die Anmeldung zum Mitmachmusiktheater erfolgt über die E-Mail-Adresse kontakt@leipziger-musikgarten.de.

Datum: 28. Februar und 1. März 2025
Ort: Musikinstrumentenmuseum der Universität Leipzig im GRASSI

Für weitere Informationen und Anmeldung besuchen Sie bitte unsere Website.

Leipziger Musikgarten unter der Trägerschaft von forma Leipzig e.V. in Kooperation mit dem Musikinstrumentenmuseum der Universität Leipzig im GRASSI

Kontakt:
Musikinstrumentenmuseum der Universität Leipzig
E-Mail: kontakt@leipziger-musikgarten.de
Website: www.leipziger-msuikgarten.de


Zum Dokumentarfilm

Brides of Allah

Year: 2008

Trailer:https://www.firsthandfilms.com/films/#film-1000287-Brides_of_Allah

Tagline: Imprisoned Palestinian women in their everyday lives.

Length: 54′

Production Country: Israel

Short Synopsis (standalone):

The desire to be beautiful is still strong, no matter what the circumstances. The women giggle and pass around fragments of a broken mirror. This is a world which exists only behind Israeli prison walls, where a lullaby whispered lovingly in a baby’s ear echoes with the sting of hatred, where compassion and disdain live closely together, and where empowerment grows from despair. There is no black or white in this film, only painful shades of gray.

Festivals

Berlin (Forum – Fipresci Award), Thessaloniki (comp.), DocAviv (comp.), Montreal, Zurich (comp.), Belgrade (comp.), Mar del Plata, CPH:DOX, Cagliari (special Award), Sao Paolo (comp.), Osnabruek (Peace Film Award), Input 2009, Hungary, Zagreb International Film Festival, Serbia, Cork, Philippines, Hamburg, Geneva, Spain (Premios Ondas Award), Uruguay, Monte Carlo (nom. Best News Doc)

Originally Spoken Language: Arabic, Hebrew

Subtitle Language: English

Production Company: Pie Films, Ephrati Productions

Directors: Natalie Assouline

Producers: Talia Kleinhendler, Ayelet Ephrati

Long Synopsis (continuation from short syn)

Israeli director Natalie Assouline chronicles the lives of Palestinian women who are serving time in Israeli prison for their involvement in armed attacks in Israel. The intimate portrait, filmed over the course of two years, tries to uncover the motivations behind the resistance of these women against the brutal occupation. Kahira, a mother of five, is serving three life terms for smuggling a suicide bomber to the heart of Jerusalem where he blew himself up, killing three people. Waffa was captured on her way to carry out a suicide attack in an Israeli hospital, where she had been treated for six months after an accident. Samar built bombs and was arrested while pregnant with her first child who is born in the course of the film. We share the daily lives of these women, we are with them when they give birth, we listen to their pain when they talk about husbands who abandoned them, and we watch them take charge within the prison structures. We hear of religious ideology, but also of discrimination and despair in the world these women come from. This film is structured as a journey into an unknown world between good and bad. At every turn we receive new information and experience new emotions that make it impossible to remain coherent. We find ourselves liking these women, but we feel discomfort in the fact that we do. We want to pity them, but they are too strong for our pity. We get close to them, and a moment later we are thrown clear, horrified by their actions and their lack of remorse – fascinated at the same time…